איך להתגונן מפני מתקפת סייבר?

לוחמת סייבר ננקטת על ידי מדינה, ארגון טרור או גורמים פרטיים ומטרתה היא לחדור ולהסב נזק למערכות מחשוב. במאמר הבא נסביר כיצד מתגוננים מפני מתקפה מן הסוג הזה ונבין מה כרוך בתהליך האבטחה

לוחמת רשת נקראת בציבור הרחב "לוחמת סייבר" היות והיא מתייחסת לפעולה במרחב הקיברנטי. הפעולה יכולה להינקט על ידי מדינה, ארגון טרור או גורמים פרטיים ואנשים בודדים. מטרתה העיקרית של הפעולה היא לחדור ולהסב נזק למערכות מחשוב או תשתית תקשורת. הפעולה יכולה גם להיות מכוונת למערכות המסתמכות על מערכת מחשוב מסוימת ולגרום נזקים בלתי הפיכים.

באופן עקרוני, ניתן לחלק את התחום של לוחמת רשת למספר עולמות תוכן:

  • הגנת מידע מתוך מערכת מחשב או רשת מחשבים
  • הגנה על נכסים בעולם הפיזי ו/או במרחב הקיברנטי
  • איסוף מודיעין על ידי שתילת קוד או תוכנות רוגלה
  • תקיפה ושיבוש מערכות היריב
  • השפעה על אנשים והנעה לפעולה

הגנה מפני מתקפת סייבר מחייבת היכרות עם הגורמים הפעילים בתחום. בין הגורמים הבולטים ניתן לציין את יצרני ציוד המיחשוב והתקשורת, רשתות האינטרנט והמשתמשים הייחודיים וכמובן ארגוני הלוחמה המוצהרים. מנגד, ישנם בודקי הגנה מוסמכים המחזיקים בידע ובכלים המתאימים לצורך מניעת נזקי מתקפות.

טיפים להגנה אפקטיבית

יש כמה דרכים להתגונן מפני מתקפת סייבר. הדרך הראשונה היא להשקיע בכוח אדם איכותי שילמד את התחום ויפתח שיטות מתוחכמות. כוח אדם כזה יכול לעזור באבטחת מידע והשקעה בו משתלמת בטווח הקצר והארוך. סביר להניח כי לוחמת רשת תהפוך להיות יותר ויותר דומיננטית ככל שהאינטרנט ישתלב בחיים המודרניים. השקעה בכוח אדם מתחילה בגיוס עובדים, מיקור חוץ של פעולות הגנה ושימוש באמצעי אבטחה מתקדמים ככל האפשר.

הדרך השנייה להשיג הגנה אפקטיבית היא להקים חדרי מצב לאבטחת מידע. אלו חדרים הפועלים במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. השימוש בחדרי מצב נפוץ בעיקר בקרב מדינות וחברות גדולות, אך הוא פחות רלוונטי בעסקים קטנים. בנוסף, יש כיום מנגנוני הגנה ייעודיים המוצבים מול התעבורה המגיעה לפתחי הארגון. זהו מנגנון הגנה המבצע סינון והגבלה של תעבורה לא לגיטימית וכך הוא מונע מתקפת DDoS. מנגנוני הגנה מאפשרים המשכיות עסקית ומזהים כמעט את כל סוגי המתקפות השכיחות.

מה הקשר בין מתקפת סייבר לבין הרגלי שימוש?

מלבד האמור לעיל, אחת הדרכים היעילות ביותר להגן על המחשבים ועל רשת האינטרנט היא באמצעות אימוץ הרגלי שימוש נכונים. עסקים צריכים להרגיל את כל העובדים להימנע משיטוט באתרים לא רצויים, לשים לב לתנועות יוצאות דופן ולעקוב אחר הנחיות מערכת האבטחה.

מבחינת משתמשים פרטיים, כדאי לשמור על הפרטיות גם באינטרנט ולבדוק היטב את אמינות האתרים בהם מבקרים. אלו פעולות קטנות שעושות הבדל גדול בהגנה מפני מתקפות.

Leave a Reply