הרפורמה בשוק הקווי: השלב השני – שימוש בתשתית אינטרנט

בחודש יולי של שנת 2016 קבע מנכ"ל משרד התקשורת כי לבזק אין אפשרות לחסום את השימוש בתשתיות שלה לחברות מתחרות, כך שלמעשה תשתית אינטרנט של סלקום, לדוגמא, יכולה להתלבש גם על תשתית פיזית של בזק. בצורה הזו חברות כמו סלקום או פרטנר יוכלו לבצע חיבורים של אתרים סלולריים שונים דרך תשתית אינטרנט של בזק, מבלי שזו תוכל לחסום מהם את האפשרות הזו, כפי שעשתה עד כה.

המשמעות של ההחלטה הזו עבור הציבור היא פשוטה – כך התחרות הופכת לגדולה יותר והציבור יכול להיות זכאי לקבלת מחירים משתלמים והוגנים יותר עבור השירותים הללו.

אם זהו השלב השני – מה היה הראשון?

השלב הראשון ברפורמה בשוק הקווי הינו שלב בו ניתנה לבזק חובה להקצות לחברות המתחרות מולה קווי אינטרנט במחירים קבועים. בצורה הזו בזק לא שולטת יותר באופן בלעדי על השוק, ומשפיעה על המחירים של החברות המתחרות על פי הרצונות שלה, אלא לא יכולה לשנות את המחיר שנקבע מראש וכך מאפשרת לחברות המתחרות להתנהל בצורה מסודרת וברורה יותר ללקוחות.

מה בדיוק מאפשר השלב השני?

בשלב השני של הרפורמה החברות יכולות לעשות שימוש פיזי באותן תשתית אינטרנט של בזק. למעשה, החברות יכולות להיכנס אל קווי הצנרת של בזק להניח בהן סיבים המאפשרים חיבורי אינטרנט גם ללקוחות שלהם בצורה הטובה ביותר.

באופן הזה לא יקרה מצב בו כל חברה מתחרה צריכה להקים מחדש תשתיות ולבצע עבודות חפירה שונות בכל רחבי הארץ, דבר קשה מאוד הכולל בירוקרטיה רבה ועלויות גבוהות מאוד.

חשוב לציין כי השלב השני ברפורמה יצא לדרך כבר באוגוסט של שנת 2015, אך מאז, ובמשך שנה שלמה, הוא נתקע בשל בקשה של בזק מהחברות המתחרות לחתימה על חוזה בו הן מתחייבות להשתמש בתשתיות אך ורק לחיבורים ללקוחות פרטיים, ולא חיבור של אתרים סלולריים ושירותים לעסקים. כמובן, החברות המתחרות סירבו לחתום על חוזה כזה ולכן השלב השני עמד ללא מימוש במשך שנה שלמה.

בחודש יולי 2016, לאחר שמשרד התקשורת עיבד מחדש את הנושא, הוא הודיע לבזק כי היא לא יכולה לחסום מהחברות המתחרות חיבורים גם לאתרים סלולריים וכעת התשתיות שלה יכולות לשמש את המתחרים גם עבור חיבורים קווים וגם עבור חיבור סלולרי.

מה נותר להשלמת השלב השני?

ממש בחודשים אלו ממתינים בציפייה לראות האם משרד התקשורת ידרוש דרישה דומה כמו שדרש מחברת בזק, מחברת הוט, אשר אצלה הרפורמה לא יושמה כלל כבר מהשלב הראשון למרות שגם לה יש תשתיות בהן החברות המתחרות יכולות לבצע שימוש בכדי להניח את הסיבים האופטיים שלהן ולהציע שירותים ללקוחות שלהן גם דרכן.

האם זה באמת יקרה? ימים יגידו…