כך תשמרו על המחשב הנייד שלכם ותאריכו את חייו

מחשבים ניידים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, וכמעט שאין אדם שלא מחזיק לפחות במחשב נייד אחד. ישנם מגוון רחב של מחשבים ניידים המספקים מענה לצרכים השונים של כל לקוח. ישנם אנשים המעוניינים במחשב בעל מעבד חזק ומהיר שיוכל להריץ מספר תוכנות במקביל ובמהירות ויאפשר להם לעבוד בזריזות וביעילות, ישנם אנשים המעוניינים במחשב נייד בעל סוללה חזקה במיוחד, שמאפשרת להשתמש במחשב שעות רבות מבלי להזדקק למטען באופן תכוף, וישנם אנשים המעוניינים במחשב נייד די פשוט שיאפשר לילדים שלהם לצפות בסרטונים, לשחק במשחקים או להשתמש בתוכנות Office השונות. לא משנה מהו הצורך המרכזי של כל אחד מהאנשים האלו, כאשר הם רוכשים מחשב נייד, המשותף לכולם הוא הרצון לשמור על המחשב הנייד, להאריך את חייו כמה שניתן ולדאוג לתחזק אותו כראוי.

אז כדי לעזור לכם ולדאוג שגם אתם תוכלו ליהנות שנים רבות מהמחשב שרכשתם, ריכזנו עבורכם מספר טיפים חשובים שיסייעו לכם לשמור על המחשב הנייד:

שימרו על הסוללה

מדובר באחד המרכיבים החשובים ביותר במחשב נייד, שכן זוהי למעשה מטרתו העיקרית של מחשב נייד – לאפשר לנו להשתמש במחשב מכל מקום, בכל זמן ומבלי להזדקק למקור חשמל. תקלות בסוללה ובמשך זמן העבודה שהיא מאפשרת, מהוות את אחת מהבעיות העיקריות שאיתן אנו נאלצים להתמודד כאשר אנו רוכשים מחשבים ניידים. אז כדי לשמור על הסוללה ולדאוג שתספיק לנו לזמן עבודה רב ככל האפשר, יש לעקוב אחר ההוראות הבאות:

  • כאשר אתם טוענים את המחשב והסוללה מגיעה לטעינה מלאה (100%), נתקו את המחשב הנייד ממקור החשמל – אין סיבה שימשיך להיות מחובר לחשמל.
  • עדיף לטעון את המחשב רק לאחר שהסוללה התרוקנה במלואה או לאחר שנותרו לה אחוזי טעינה בודדים.
  • במידה ואינכם משתמשים במחשב הנייד, גם אם זה לשעות בודדות, כבו אותו. אל תשאירו אותו דולק, משום שגם במצב "שינה" המחשב עדיין ממשיך לעבוד והסוללה מתרוקנת.

דאגו לניקיון המסך והמקלדת

כדי לשמור על מסך המחשב והמקלדת, יש לדאוג לניקיונם אחת לכמה זמן, אך חשוב לעשות זאת עם תכשירי ניקוי מתאימים. לא כל מטלית או חומר ניקוי מתאים לניקוי המחשב, ויש תכשירים שהשימוש בהם אף עלול להזיק לו.
מכיוון שאנו משתמשים במחשב הנייד לאורך היום, מזיזים אותו ממקום למקום ונוגעים בו באופן תכוף, חשוב לנקות את המסך והמקלדת מטביעות אצבע, מאבק או מלכלוך שהצטבר. אין להשתמש במטלית רגילה או בסמרטוט לניקוי המסך, הם עלולים להסיר את הציפוי הדק נגד קרינה ובוהק, הנמצא על גבי המסך, וכך להרוס את המסך ולפגוע בעיניים שלנו. רכשו ערכה מקצועית לניקוי המסך, בחנויות המחשבים השונות.

כדי לנקות את הלכלוך, שאריות המזון והאבק המצטבר בין מקשי המקלדת, יש להשתמש בספוגית הפלא (ללא כל חומר). במידה ואתם מעוניינים להוציא לכלוך עיקש שנתקע בין החריצים, ניתן להשתמש במברשת קטנה (כמו של מכונת תספורת), בשואב אבק מניטורי, או לרכוש ג'לי לניקוי המקלדת, הנדבק למקלדת, נכנס לחריצים ומאפשר ללכלוך להידבק אליו. הימנעו מלהפוך את המחשב הנייד, לנער אותו ולהכות בו – מרבית החלקים העדינים של המחשב הנייד מצויים מתחת למקלדת, ועל כן דפיקות על המקלדת עשויות לגרום לנזקים בחומרה.

הימנעו מאכילה ושתייה ליד המחשב

נוזל שנשפך, או שאריות מזון המצטברות במחשב הנייד, עשויות להסב נזקים חמורים למחשב הנייד שלכם ולפגוע בתפקודו. הימנעו ככל האפשר מאכילה ושתייה בסמוך למחשב הנייד. במידה ונשפך נוזל על המחשב, יש לכבות אותו, לנתק אותו מהחשמל (במידה ומחובר) ולנקות אותו באופן מיידי. ניתן לייבש אותו באמצעות מייבש שיער, ולהשתמש באוויר קר בלבד. אין להשתמש באוויר חם, שכן הוא עשוי לגרום להתכה ולהמסה של חלקים פנימיים במחשב. גם אם המחשב שלכם עובד בצורה תקינה לאחר הייבוש, חשוב לגשת למעבדת מחשבים ולוודא עם איש מקצוע שלא נגרם כל נזק למחשב – לעיתים התקלה איננה נראית לעין באופן מיידי, אך הנוזלים מחלחלים אט אט לתוך המחשב ועשויים לגרום לנזקים חמורים יותר בעתיד.

הגנו על החומרה ועל הקבצים במחשב הנייד שלכם

רשת האינטרנט מלאה בווירוסים, תוכנות זדוניות והאקרים שונים המנסים להזיק לכם ולמחשב שלכם. כדי לשמור על המחשב שלכם ולהגן על המידע שבתוכו, יש להתקין תוכנה להגנה מווירוסים (אנטי וירוס) ולבצע סריקה מידי פעם. יש לוודא שחומת האש (Fire Wall) במחשב שלכם מעודכנת ופועלת, להימנע מפתיחת אימיילים מכתובות מייל שאינכם מכירים, או שנראים לכם חשודים, ולהימנע מהורדת קבצים ותוכנות מאתרים מפוקפקים או לא מוכרים.

בנוסף, אחת לכמה זמן, יש לבצע "ניקיון" בקבצי המחשב – להסיר תוכנות שאינן בשימוש ותופסות מקום מיותר בזיכרון, למחוק קבצים ישנים ולהעביר תמונות וקבצים חשובים לגיבוי על גבי דיסק חיצוני או שירותי ענן, שיפנה לכם מקום רב במחשב ויאפשר לכם להיות שקטים שהמידע שלכם מגובה ושמור.