טיפים למניעת וירוסים במחשב

מה זה בכלל וירוס? וירוס בטבע הוא צורת חיים שחייבת פונדקאי כדי לגדול, והמונח מוכר לעולם יותר כשמדובר במחשב. וירוס במחשב הוא תוכנה זדונית שמטרתה רעה מהיסוד, להרוס תוכנות ופעולות קיימות או להשמיד קבצים במחשב. וירוס יכול להיות מושתל כחלק ממלחמת סייבר וגם סתם מכוונה זדונית ללא מטרה. כיצד נוכל להימנע מ-וירוסים במחשב?

לפני הכול: תוכנת אנטי וירוס

הטיפ הכי חשוב הוא התקנה של תוכנת אנטי וירוס טובה. גם אם הדבר אומר שצריך לרכוש אותה בכסף לעסק שלכם או לחברה, הדבר כדאי ומשתלם שכן וירוס אחד קטלני יכול להשבית חברה שלמה ולא רק למשך זמן, לתמיד. גם אובדן המחשב האישי משמעותה קטלנית למטרות עבודה ולימודים או אפילו פנאי ונזק כספי. מניעה זולה בהרבה מטיפול ולכן כדאי לקרוא על תוכנות אנטי וירוס טובות ולהגן על המחשב. עצם התקנת תוכנת אנטי וירוס לא מספיק ויש לעשות סריקות מידי פעם, הכי טוב באופן יומי ובלילה ככה שפעילות המחשב לא תיפגע. צריך לעקוב אחרי הגרסאות החדשות שיוצאות ולעדכן את האנטי וירוס בכל פעם כדי לשמור על רמת אבטחה גבוהה בהתאם לרמת איכותם של ה-וירוסים שמשתפרת, לצערנו, עם השנים.

הימנעו מאימיילים חשודים וספאם

ספאם במייל הוא אחד הדברים המעצבנים ביותר, אך מעבר לעצבים ולהטרדות, הם מסוכנים מאוד. אימייל חשוד ללא מען, או שהמען לא ידוע לנו, עלול להיות יותר מסתם ספאם: יכול להיות שהוא נושא עמו וירוס. יש הודעות אלקטרוניות שעצם הכניסה למייל חושפות אותנו ל-וירוס. יש אימיילים שמבקשים מאתנו בנעימות ובתמימות להיכנס לאתר כדי לקרוא כתבה מסוימת או על 'דרך קלה להתעשר' ואז מושתל וירוס במחשב. כדאי להימנע מאימיילים כאלה ולפתח הרגל למחוק אותם מיד. כיום שרתים וחשבונות של דואר אלקטרוני שולחים הודעות כאלה אוטומטית אל תיקיית הספאם אך מומלץ למחוק אותם גם משם.

חומת אש היא לא אנטי וירוס והיא הכרחית באותה מידה

חומת אש או בשם היותר מוכר, firewall, היא אינה תוכנת אנטי וירוס. אנטי וירוס מגן עלינו מפני קבצים שמושתלים במחשב שמגיעים מאימיילים או מאתרים שונים, וחומת האש מגינה על המחשב מהתקשורת שלו עם מחשבים אחרים כמו חיבורי אינטרנט לא בטוחים. כל ניסיון תקיפה של המחשב ייעצר בחומה ויוצרת הרמוניה בהגנה מושלמת יחד עם תוכנת אנטי וירוס כך ששתיהן נחוצות.

נקו את המחשב פעם

בדיוק כמו שאנו מנקים את הבית או את החדר מידי פעם, כדאי לנקות את המחשב מידי פעם. אמנם גם ניקיון פיזי של המחשב, במידה ויש מחשב נייח, יכולה לשפר את ביצועיו ולפתור בעיות, אך כאן מדובר על ניקיון של מערכת ההפעלה. תוכנות לא חוצות שאנו לא משתמשות בהם שעלולות להאט את פעילות המחשב וליצור סיכון בחשיפה עם תוכנות או אתרים אחרים שיגררו וירוסים, כדאי למחוק. גם אתרים שאנו נכנסים אליהם מכילים קבצי זבל רבים ולכן כדאי למחוק אותם כדי למנוע את הצטברותם. אפשר למחוק אותם בקלות בעזרת מדריך קצר באינטרנט.

קונסולות משחקים מחנויות מוכרות בלבד

קונסולות משחקים קשה שלא למצוא היום כמעט בכל מחשב. רבים מהמשתמשים נוהגים להוריד את המשחקים מהאינטרנט או לקנות אותם משווקים מפוקפקים על דיסקים צרובים. קבצים כאלה עלולים לסכן את המחשב ברמה שאנו אפילו לא מבינים. אם קונים משחק חשוב שהוא יהיה מקורי, מעבר לאתיקה, ושקונסולות משחקים ייקנו מחנות מוכרת שתיתן מענה בעת שתצוץ בעיה. חשוב לוודא שהחנות שאנו קונים ממנה היא חנות מורשת ולא רק נראית כזאת.